© 2019 KIESblok

  • Facebook - Grey Circle
  • LinkedIn - Grey Circle

KIESblok werkt met een groei mindset aan eigenaarschap

“Met KIESblok geef je gewoon een goede les en tegelijkertijd leren kinderen leervaardigheden.” Erika Verdouw

Hoe vergroten we motivatie en betrekken we kinderen interactief bij de les? Hoe kunnen we concreet werken aan de ontwikkeling van executieve functies en 21 e eeuwse vaardigheden? Hoe maken we kinderen eigenaar van hun leerproces? Hoe bieden wij structureel vaardigheden aan die dit werkelijk mogelijk maken?

 

Biesta stelt dat de leerkracht als onderwijzer van belang is, omdat een leerling niet op zoek kan gaan naar iets dat hij nog niet weet.

 

Auto rijden leer je door lessen in theorie en praktijk te nemen. Onder begeleiding van een coach/instructeur leer je auto rijden. Ook daarna blijf je de vaardigheid van rijden verbeteren. Kiesblok stelt: bied leerlingen eerst leerkracht-gestuurd het leren van leervaardigheden (leren leren) aan, daarna hebben kinderen vaardigheden in handen die  geïnitieerd door eigenaarschap, executieve functies en 21 e eeuwse vaardigheden ontwikkelen.

1/1

Wat is eigenaarschap? Eigenaarschap wil zeggen dat kinderen eigenaar zijn van hun eigen leerproces. Leerlingen kunnen doelen stellen, kunnen aangeven wat ze willen leren en wat daarvoor nodig is. Eerst is hiervoor een mindset nodig van: “Als ik mij inzet, en doorzet, problemen oplos en hard werk, dan kan ik groeien en verbeteren. Fouten die ik maak zie ik als kans om meer te leren. Mijn intelligentie en vaardigheden zullen vergroten”.

“Ik geloof in leer- spierkracht, door training kan je dit vergroten” Erika Verdouw

 

Geven wij onderwijs dat kinderen  de mogelijkheid biedt om door de lessen heen vaardigheden te leren die nodig zijn om dit leerproces vorm te geven met de juiste instelling? Erkennen wij dat intelligentie niet vaststaat, maar dat hersenen elastisch zijn en voortdurend blijven ontwikkelen door uitdagingen aan te gaan, van fouten te leren en door te zetten?

 

Kiesblok is een concreet, visueel en interactief instrument dat de volgende leervaardigheden leert:

  • Voorkennis activeren, wat weet ik er al van?

  • Doelen stellen, wat ga ik leren?

  • De aanpak bepalen, hoe pak ik het aan?

  • Coöperatief werken, ik werk coöperatief

  • Zelfstandig verwerken, ik werk zelfstandig

  • Vragen stellen, ik stel een vraag

  • Reflecteren, ik kijk terug

 

KIESblok koppelt het leren van leervaardigheden aan de dagelijkse instructieles. Hierdoor ontstaat er een zeer concreet en werkbare methodiek die direct inzetbaar is en tegelijkertijd de concretisering is voor de ontwikkeling van metacognitie. Kinderen die het werken met het KIESblok kennen, zullen executieve functies (KIESBlok ontwikkelt executieve functies) en 21 e eeuwse vaardigheden zoals; Probleemoplossend denken en handelen, samenwerken, communiceren en zelfregulatie ontwikkelen en worden eigenaar van de leerontwikkeling.

 

KIESblok biedt na het inoefenen van de werkwijze tal van differentiatiemogelijkheden, die een kind in elk niveau uitdaging en ondersteuning biedt. Kinderen leren eerst leerkracht-gestuurd en vervolgens zelf de les/activiteit reguleren met het KIESblok als leidraad. Kinderen leren zelf projecten opzetten, uitdagingen aan te gaan en positief te kijken naar hun invloed op groei.

De implementatie van KIESblok gebeurt middels de E-learning: “Basis training Lerenleren@school”. In deze training wordt in twee weken steeds met twee vlakken geoefend. Hierdoor is het mogelijk om in zes weken te werken met het KIESblok. Er is geen vervanging nodig voor de groep en de duo- leerkracht doet de cursus ook. Tegelijkertijd maakt het team afspraken en legt de werkwijze vast.

 

Erika Verdouw, de bedenker van het KIESblok is in Amersfoort werkzaam als groepsleerkracht en gedragsspecialist.

Logo Kiesblok.jpg
This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now